Rynek Infrastruktury
Prywatni koncesjonariusze zarządzają odcinkiem A4 Katowice – Kraków, A1 do Gdańska i A2 Konin – Nowy Tomyśl. Wprowadzenie e-myta doprowadziły do spadku ruchu na wspomnianych trasach o 50-70 proc.
Pierwszy rozpatrywany przez rząd scenariusz zakłada włączenie koncesjonariuszy w system e-myta przy wyrównanych stawkach. Według „DGP” takie rozwiązanie jest „najmniej prawdopodobne”.
Drugi scenariusz to włączenie koncesjonariuszy w system viaTOLL i zezwolenie na narzucanie im własnych opłat za przejazd.
Scenariusz trzeci zakładania nie włączanie prywatnych spółek do systemu viaTOLL przy jednoczesnym doprowadzeniu do wyrównania stawek na drogach państwowych i prywatnych i wyrównaniu strat koncesjonariuszom.
„Problemu udałoby się uniknąć, gdyby rząd uwzględnił prywatne spółki już na etapie planowania e-myta. Jednak najprawdopodobniej bał się tego zrobić” – czytamy w „DGP.